S. James Snyder: At the core of "Astrea and Celadon" are questions of loyalty and fidelity. Where a typical modern romance would send Celadon running back into the arms of a concerned Astrea, Mr. Rohmer twists the concepts of forgiveness and honor until they are barely discernible. Despite surviving the river with his love intact, Celadon is unswerving in his commitment never to pursue Astrea again. Is it honorable to keep such a promise? Is it mere egoism and stubbornness? Meanwhile, back upstream, a distraught Astrea prays for her lover's return.
Eric Rohmer werd door het departement van de Loire voor de rechter gedaagd, omdat aan het begin van de film werd vermeld dat „helaas niet kon worden opgenomen op de plaats waar de auteur het verhaal had gesitueerd, aangezien de vlakte van Forez tegenwoordig ontsierd wordt door verstedelijking, wegverbreding, het vernauwen van rivieren en het planten van naaldbossen”. Daarom, zei Rohmer, is uitgeweken naar andere streken in Frankrijk, „waar de wilde poëzie in het landschap bewaard gebleven is” (NRC Handelsblad). Het kwam niet tot een veroordeling.
Meer info hier