Van 17 mei tot 9 augustus 2009 is in het Museum Het Rembrandthuis de tentoonstelling Jan Lievens (1607-1674). Loopbaan van een wonderkind te bezichtigen. De tentoonstelling is tot stand gekomen middels een samenwerking tussen de National Gallery of Art en het Milwaukee Art Museum uit de Verenigde Staten.
Erik Spaans in het FD: Dat het geschilderde oeuvre van Lievens zeer divers en een beetje onevenwichtig is, wil overigens niet zeggen dat hij geen meesterwerken in olieverf zou hebben geproduceerd. Voor de goede orde: er hangen weergaloze schilderijen in het Rembrandthuis. Een anekdotisch tafereel met kaartspelers bijvoorbeeld, waarop twee mannen zich in een herberg laten verrassen door de dood (in de vorm van een skelet). Of een teder zelfportret waarop de schilder zich en profil heeft weergegeven en waar een enkele wang oplicht in het duister.
Er zijn prachtige grijsaards met woeste baarden en melancholieke blikken. Een kruisiging toont een gekwelde Christusfiguur die voor een inktzwarte onweerslucht lijkt te zweven tussen hemel en aarde. En - misschien wel het mooiste werk van de tentoonstelling - een dramatische en prachtige uitgelichte voorstelling van Job op de mestvaalt. Een bleke, halfnaakte, deerniswekkende figuur met een gerimpeld lijf en hangende schouders. In de woorden van gastconservator Arthur Wheelock 'elke vezel van zijn lichaam maakt duidelijk dat deze man aan het einde van z'n Latijn is'.
De bewening van Christus, ca. 1640, olieverf op doek. Bayerische Staatsgemäldesammlungen, München, Alte Pinakothek
Arthur Wheelock, curator northern baroque painting van de Amerikaanse National Gallery of Art heeft de catalogus verzorgd: Jan Lievens: A Dutch Master Rediscovered. Hij schreef ook een brochure die kosteloos te downloaden is (PDF).
Barbara Tempchin interviewde Arthur Wheelock over Lievens:
The Leiden Years (1620–1632)
London and Antwerp (1632–1644)
Return to the Netherlands (1644–1674)
Meer info:
- National Gallery of Art
- Milwaukee Art Museum
- Museum het Rembrandthuis