donderdag 24 april 2008

Angst voor de dood

De column van Désanne van Brederode over onderzoeker van Bijna Dood Ervaringen Pim van Lommel (30 maart 2008 in Buitenhof):



Enkele citaten:
Curieus is hooguit de suggestie dat iedereen bij overlijden ongeveer hetzelfde te wachten staat. Een tunnel, licht, muziek, schitterende kleuren, ontmoetingen met dierbaren en een terugblik op het eigen leven, achteruitgespoeld als een film. Sommige ervaringsdeskundigen voegden daar aan toe dat ze als van binnenuit konden voelen hoe hun daden, nalatigheden, uitspraken en gedrag op anderen waren overgekomen. Mij lijkt dit laatste een uiterst pijnlijke aangelegenheid. Als ik denk aan de keren dat ik anderen gekwetst heb, bedoeld of onbedoeld, dan houd ik mijn hart vast voor straks. Kan ik die fouten ooit nog herstellen? Moet ik niet nu al proberen te leven vanuit dezelfde empathie die mij na mijn dood kennelijk overvalt? En wat ondergaan grote misdadigers aan gene zijde? Werden Hitler en Stalin daar net zo warm welkom geheten als de vriendelijke groenteboer?

Van Lommel rept nauwelijks over schuld en boete. Hoewel sommige collega’s hem onwetenschappelijkheid verwijten, kan hij zich onthouden van morele standpunten, aangezien een wetenschapper niet mag speculeren. Zo willen moderne mensen spiritualiteit. Wel de lusten, niet de lasten. Een democratisch hiernamaals, waarin het niet uitmaakt hoe je hebt geleefd – straks is er dat stralende weerzien met je lieve oma en een mooie soundtrack eronder. Het is elke dag koopzondag in de tempel. De genade is afgeprijsd en zal steeds goedkoper worden, als in een ware supermarktoorlog. Ooit krijgen mensen bij aanschaf van een spiritueel artikel een gratis smurfenengel. “Spaar ze allemaal.”

Lees de hele column.